collaborative art

︎ Artistic collaborations : Telegraph(s)



︎ [English below]

© Christophe Ramage

Visual and sound installation, origamis, steel, immersive sonic environment, 5 graphite drawings on paper, variable dimensions : collaborative work created with Marina Ledrein, Alex Augier and inmates from Fleury prison 


     
  L’espace carcéral fonctionne comme une caisse de résonance : lors de conversations fenêtres, les personnes détenues utilisent le cri pour communiquer. Ces conversations publiques ont leur pendant privé : les fax, messages écrits soigneusement pliés, transmis de fenêtre en fenêtre, lus et immédiatement jetés, qui permettent un échange plus intime, à condition de n’être pas interceptés. Les fax font silencieusement circuler l’information sur cet intranet mécanique que constitue le réseau des yo-yos, outils de fortune construits pour transmettre les missives de cellule en cellule.

    La technique de l’origami, dont les plis dissimulent ou transmettent des messages secrets, permet l’invention de nouveaux fax basés non sur l’écriture mais sur l’élaboration d’un système de codage au sein duquel les pliages, leurs répétitions, leurs in­tervalles, leurs écarts, remplacent les mots. L’environnement musical, conçu par Alex Augier, permet l’immersion dans un espace au sein duquel la voix fusionne avec les caractéristiques sonores de l’architecture physique de la prison, retranscrivant l’architecture immatérielle de l’information.




︎ [English version]︎
     
    Prisons can be compared to soundboxes : during their window talks, inmates communicate primarily by yelling. These public conversations have their private counterpart, the fax, written messages that are are carefully folded and transmitted from window to window and thrown away once read, assuming they haven’t been intercepted. The fax thus discreetly conveys information from cell to cell.

    Julie Ramage and Marina Ledrein worked with inmates to design a new system of communication using origamis. The origamis, traditionally used to disseminate secret messages, allowed for the invention of a new fax not based on writing style, but a coding system embedded within the various structure of the paper and complexified by the repetitions of the folds and the spaces between the creases. The recorded voices of inmates are mixed into a musical composition by Alex Augier based on the acoustic architecture of the prison.

    This project was conceived in collaboration with three groups within the Fleury-Mérogis correctional facility. Each participant devised his own coding system, creating a series of encrypted messages embedded within the material of the origamis.




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