collaborative art

︎ WFTB#2_Sound devices




︎ [English below]


© Christophe Ramage

    L'environnement sonore du projet a été élaboré en étroite collaboration avec Olivier Royer-Perez, chargé des opérations d'archéologie préventive, à partir des rapports qu'il a rédigés lors du diagnostic du terrain. Ces rapports, non publiés, constituent une base pour la décision de l'Etat de laisser l'aménageur construire ou non sur la zone concernée ; hors du processus administratif, ils restent invisibles, constituant ce que l'on surnomme la littérature grise.
    La voix de l'archéologue passe en revue, jusqu'à l'épuisement, les inventaires des objets prélevés sur le terrain et des gestes effectués lors de la fouille. Elle vient se perdre dans un environnement musical immersif conçu par Alex Augier. Le dispositif ERD central, mis au point par Martin Howse, permet d'utiliser la terre extraite des sites archéologiques pour transformer le son. 










︎ [English version] ︎
   
    The sound installation was designed in collaboration with and based on the field reports of the archaeologist Olivier Royer-Perez. Though unpublished, these reports are crucial for the State, which relies on them to decide whether the historical elements unearthed are significant enough to abort the construction plans. Outside the walls of administrative buildings, these reports are invisible to the public : what archaeologists call gray literature.

    The archaeologist's voice is heard as he reads the inventory list over and over to the point of exhaustion. He lists the artefacts collected on the field, the excavation procedures and names each stratum of soil in which the objects were found. This sound installation also features a musical composition from Alex Augier and an ERD modular designed by Martin Howse to transform sound using soil extracted from archaeological sites.



 

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